dilluns, 24 de gener de 2022

DE DOLENT A SUPER BO: L'OU

 


L'OU: per què es un superaliment que ajuda a aprimar-se i quants s'en poden menjar al dia

De dolent a super bo. Despres de dècades de persecució injustificada, l'ou ha recuperat el lloc d'honor que es mereix en la nostra dieta per les seves propietats nutricionals i saciants.
Durant dècades i per diferents - i interessats - motius, s'han demonitzat a molts aliments de manera absolutament injustificada.  Un dels ejemples mes clars es el de l'ou. La caça de bruixes va començar a la dècada dels 70 i va tenir el seu millor moment quan, el maig del 1984, la revista Time els va acusar, en una ja mítica portada, d'incrementar el risc de malalties cardiovasculars i augmentar el colesterol, segons recorda Javier Fernández Ligero, farmacèutic i nutricionista, però en aquell reportatge es feia referencia al colesterol dietètic i no al que genera el nostre organisme, que es el que en realitat, suposa una amenaça a la nostre salut.
Fernández Ligero esxplica que el colesterol, en si mateix, es beneficiós pel nostre organisme ja que "no nomès ejerceix un paper indispensable en l'estructura deles membranes de les cèl·lules, condicionant la seva permeabilitat, sino que sintetitza la vitamina D i la segregació de varies hormones, com els estrógens, la testosterona i el cortisol". Per això, es tan dolentenir nivells baixos com alts. El quid de la qüestió,aclara, radica en tenir els valors correctes ( triglicàrids, HDL i LDL) en el desglosament del colesterol.
L'ou, en l'àmbit nutricional, esta considerat com un superaliment i, pel seu valor biològic,es la millor font de proteïna natural que podem trobar.

Es ric en "vitamines ( a, d, k i b12),omega 3 i minerals (ferro, fósfor, potasi)". Tambe en " colina, un nutrient que exerceix un paper fonamental en el correcte desenvolopament de les funcions del cervell i el sistema nerviós; i luteïna, present al rovell de l'ou, un tipus de pigment orgànic que pot ajudar en la prevenció de la perdua de visió.
Barat i baix en caloríes (un ou mitjà o gran te unes 60 caloríes), es un aliment molt valiós en règims de pèrdua de pes perque a més atipa molt. "si comencem el dia prenen-lo ens ajudarà a mantenir intactes el metabolisme de l'insulina i la nostra glucèmia".
La pregunta que tothom es fa es: quants ous podem menjar al dia? Es molt curiós - ens diu aquest nutricionista - perque, a la consulta, sempre em pregunten per això, però poques vegades ho fan sobre quants cereals o croisants es poden menjar. La qual cosa vol dir que,mentres que un ou remenat o una truita se segueixen  percebent com una amenaça per la salut, un vol de cereals (la composició dels quals no sol destacar pels seus valors nutricionals), no. En qualsevol cas, la resposta seria que, si parlem de població en general es pot prendre entre un i tres ous al dia, encara que, en qualsevol cas, sempre es convenient personalitzar segons l'activitat, les carecteristicas, etc... de cada persona.
Tot i no recomenar caure en l'exccès, aquest especialista assegura que "limitar el consum d'ous per hipótesis tan antiquades com les que s'esgrimien fins fa res es inacceptable

INFLUEIX EL COLOR EN LA QUALITAT?
Quins son els ous mes saludables? Fenrández Ligero ens recorda la valiosa informació que porta l'etiqueta: " Els ous 0 son de producció ecológica; els 1 de gallines criades el llibertat; els 2 de les anomenades de terre, criades en galliners o naus; i els 3 en gàbies".

Influeix el color en la qualitat?" Això tambe m'ho pregunten molt i he  de dir que els ous marrons no son millors que els blancs.Son igualment nutricionals. L'únic que varia es la rassa de la gallina que els ha post"
Quina es la millor opció per cuinar-los?" Cuits o a la planxa. Hem d'evitar fregir-los". i podem prendre'ls crus? Fernández Ligero ens treu de dubtes: " Si estudiem la relació cost/benefici guanyen al cuinar-los: millora l'absorció de biotina, s'elimina el risc de salmonel·la i millora la digestió".
Malgrat la popularitat dels batuts o remenats només de clares, Fernandez Ligero no veu aquesta opció "massa útil ( encara que te la major part de les proteïnes) perque en el rovell hi ha totes les vitamines que ens aporta l'ou i que son necessaries per absorbir les proteïnes de la clara".

Per acabar, ens brinda un consell a tenir en compte:" Per saber si un ou es dolent només las de sumergir en un vas d'aigua: si s'enfonsa en un vas, esta perfecte; si flota una mica, esta a punt de caducar; si ho fa totalment, ja esta passat".
I un truc:" No obris mai els ous trencan-los en el plat ón els vols batre perque poden caure  trossos de closque quasi invisibles"



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada