hivern

hivern

dimecres, 5 de maig de 2021

ALIMENTS PREBIÒTICS

 



ALIMENTS PREBIÓTICS, QUE SON I EN QUE ES DIFERENCIEN DELS PROBIÓTICS

La fibra de les verdures,fruites i llegums es molt important per la cura de la teva microbiòtica intestinal

Es parla mol tdels aliments probiòtics, aquells que ajuden al manteniment de la nostra microbiota intestinal.Pero aquestes "petites bacteries"que miran pel nostre benestar no treballen soles, necesiten la funció d'altres aliats per poder complir el seu objectiu. Aqui es quan entren a l'escena els aliments prebiòtics, aquells que " alimenten" a les bacteries dels probiòtics.

( El concepte prebiòtic es relativament recent, va ser propossat el 1995 per Gibson i Roberfroid per referir-se a nutrients que no son digeribles i que aportan beneficis per la salut), explica el doctor José Antonio Balsa, cap d'Endocrinologia i Nutrició de l'Hospital Universitari Infanta Sofia.La nutricionista Elena de la Fuente, de l'Hospital Quirónsalut San José, comenta tambe l'importancia d'aquests aliments en el sistema digestiu.(Els prebiòtics son compostos que el nostre organisme no pot digerir, pero que tenen un efecte al l'intesti, ja que estimulen l'activitat dels probiótics).

L'experta puntualitza l'importancia de la funció que compleixen: ( Fan un efecte simbiòtic. Esta be si rebo aquestes bacteries beneficioses d'aliments com el iogurt, però te mes sentit si tambe les alimento de manera adecuada, amb els prebiòtics).

Son les fruites, verdures, llegums i cereals els aliments que tenen major contingut de prebiòtics, això es pel seu contingut en fibra, ja que es la part d'aquests aliments que el nostre organisme no pot digerir, i per tant, compleix aquest efecte prebiòtic que actua en la nostra microbiota.

Explica la nutricionista com prendre aquests aliments per gaudir del major efecte prebiòtic: (En el cas de les verdures, es millor consumir-les crues,ja que el no esta sotmeses a cap procés l'aportació de fibra es major. Les llegums igual). Per altra banda es recomana que les fruites es mengin senceres, si es pot amb pell, tambe es diu que es millor evitar els sucs, ja que encara que siguin naturals, al extraure el suc de la fruita perdem l'aportació prebiòtica.

Les patates i el boniato, no tenen fibra, pero ens explica l'experta com podem fer que cumpleixin una funció prebiòtica, per exemple, si cuinem una patata i despres la deixem refredar, avans de menjar-la, en aquest proces es produeix un tipus de fibra, un midó resistent, que te l'efecte que busquem. Finalment, recomana que els cereals ( pa,arrós, pasta)els prenguem integrals, per augmentar el seu nivell de fibra.

Donat que els aliments prebiòtics son elements fonamentals per tenir una dieta saludable i equilibrada, el seu consum ha de ser freqüent , i cal que ens esforcem per complir-ho.

Les llegums, s'en recomana de tres a cinc racions per setmana, al ser un aliment ric en proteines vegetals i hidrats d'absorció lenta, s'els ha de complementar amb verdures, i no es necessari posar-hi carn.

Cal que recordem l'importancia, no nomès dels prebiòtics, sino tambe de mantenir una dieta equilibrada i saludable. Doncs del contrari podem modificar la composicó normal de la nostra microbiota propiciant aixi un estat proinflamatori que esta implicat en malalties com l'obesitat o la diabetis. Cal recordar tambe el mal que fa a la nostra microbiota el consum abusiu i sensa indicació d'antibiòtics.


https://www.abc.es/bienestar/alimentacion/abci-alimentos-prebioticos-y-diferencian-probioticos-201911300253_noticia.html?fbclid=IwAR0duMO1mF2-n_sxJlNe3JyFHaa1q-Fd_0uoYV7A8sbkhkvy_pls6j07E4Q


dilluns, 26 d’abril de 2021

ENS CURA EL BOSC?

 



EL PODER CURATIU DEL BOSC

El bosc ens regala aire pur per respirar i aporta als homes i als animals un clima benefactor, La seva ombra es un símbol de protecció, reculliment i relaxació, i els seus habitants vegetals aporten en totes les estacions un enorme tresor de remeis curatius.

Entres al bosc i la vorégine del dia a dia despareix. Junt amb l'aire pur la pau absoluta es la reina del lloc. Entrem una mica mes i el nostre benestar profunditza, com si tornessim a casa. El bosc ens regala moltes impresions agradables, sensa arribar a l'excès d'estímuls que ens aclapara a la ciutat.

En lloc de soroll de trànsit se sent el cant dels ocells, el soroll de les fuilles dels arbres i els arbustos bressolats pel vent, potser un rierol, o simplement la maravella de res, del silenci pur.

La semiombra, el verd intens o els ocres, taronges i vermells de la tardor ajuden a crear un estat de relaxació a través de la mirada. El qui sigui capaç d'obrir els sentits a l'intensitat de la naturaleza aviat millorarà el seu estat i podrà deixar anar llast de tot el negatiu que porta amb ell


diumenge, 18 d’abril de 2021

12 COSES QUE POTS FER PER MILLORAR LA TEVA SALUT

 



12 coses que pots fer per millorar la teva salut des d' avui

CUIDAR-SE NO HA DE SUPOSAR CAP SACRIFICI NI ASUMIR RUTINES ABURRIDES

Al contrari, la salut esta directament relacionadaamb la capacitat de disfrutar mes de tot el que la vida ens pot oferir. En tots els sentits. La prevenció de veritat esta renyida amb els "nos". "No"mengis això o "no" facis allò. A ningú li agrada qiue li diguin el que no te que fer,com si encara fos un nen. En realitat això no funcion ni amb un nen, Es molt mes eficaç sumar que restar. Et proposem 12 idees que t'aportaran mes benestar i salut. Tria les que t'agradin mes i no les deixis per demà.

1 - Beu mes aigua. Cada cèl·lula es una petita bomba d'energia i per funcionar necesita esta rodejada d'aigua, el mitjà on es produeixen totes les reaccions bioquímiques que sostenen la vida. Una lleugera deficiencia d'aigua produeix cansament, mal de cap i en altres parts del cos i alterecions del estat d'ànim. Beu al menys 8 vasos d'aigua, preferentment de mineralitzaciò dèbil

2 - Dona un passeig ràpid pel bosc. O millor encare, corre si t'agrada. O ves en bici, però sempre rodejat de naturalesa. Si viusen una ciutat, busca un bon parc. El cos necessita moures, exigir-se físicament, tan com necessita beura o menjar. Intenta fer cada dia una mica mes, una micames de temps, una mica mes ràpid, Fixat en les teves marques imillorales cada dia.

3 - Abraça sempre que puguis. Amb qualsevol excusa. Als mes estimats, perque si, perque et be de gust, sensa mes explicacions. Estigueu abraçats uns segons, com mes millor. Amb silenci i amb un somriure. Per tot el cos fluiran endorfines i oxitocinaque eliminaran qualsevol rastrede depresiò. Pero, fan falta explicacions científiques i materialistes?

4 - Menja tres peces de fruita. Al menys. Les que prefereixis, pero son especialment recomenables les de temporada, que estan plenas de nutrients i gust. Les fruites aporten fibra, energia en forma d'hidrats de carboni, minerals i vitamines.A mes cada una contè una formula única de compostos antioxidants, molts d'ells amb propietats anticancerigens.

5 - Menja una gran amanida . Et portara els beneficis dels aliment crus i frescos, plens de vitalitat. Son trocets de sol ( tota l'energia que necesites i que et proporcionen els aliments procedeix del sol, es energia solar transformada). Afegeix a l'amanida troços de fruita, fruits secs i llavors per fer-la encara mes nutritiva.

6 - Medita. Segurament no podràs fer res millor per la teva salut i el teu benestar mental. Les persones que mediten aprenen a obsarvar-se i a prendre distancia dels aconteixaments. Això les preparaper resistir millor le situacions d'estrès, pero sobretot ens  ajuda a conexer-nos millor i a mantenir una actitud de constant atenciò. Les persones que mediten" s'adonen" de les coses. La meditaciò es el secret dels sabis desde fa milers d'anys, però avui, en els temps de conexiò tecnològica, es una necesitat. La ciència tambe ha demostrat els efectes de la meditaciò sobre l'hipertensiò, la salut cardìaca o el funcionament del sistema inmunitari. Pero no fan falta aquestes excusas.

7 - Respira profundament. La respiraciò conecta la ment i les emocions amb el cos. Si la nostra respiració es curta i accelerada tendirem al desequilibri. Com si caminessim en una corda fluixa damunt d'un precipi. Respirar profunda i conscienment fa que recuperem el control i el contacte amb la realitat. Sempre que t'enrecordis, respira profundament 10 vegades, amb inspiracions lentes i expiracions que durin el doble. Reduiràs les hormones del estrès, aclariràs la ment, recuperaràs energia i preperaràs la son i el descans.

8 - Beu un suc vegetal fresc. Fes-lo tu mateix. Nomès tens d'agafar el que trobis a la nevera. Per exemple; un tros d'apit, unes pestenagues, una poma, enciam, remolatxa i unes gotes de llimona.

9 - Posa flors a la teva vida. Encara que nomès sigui una. En un bonic gerro de vidre i posa-la a prop teu, en un lloc on la puguis veura sovint. Quan puguis, dona-li una mirada. Gaudeix de la seva bellesa. Olora-la. Mira si necesita aigua.

10 - Agraeix. Quan s'acabi el dia. Escriu una llista de 10 coses per les que hs d'estar agraït. Escriu el nom d'una persona que ha fet alguna cosa per tu. Si ha fet sol i t'ha agradat, agraeix-li la seva calor i la seva llum. Per cert, tambe existeixen investigacions sobre com la gratitud afavoreix l'equilibri anímic i l'equilibri de la salut.

11 - Tira-ho a les escombraries. Busca per casa alguna cosa que tingui algún ingredient tóxic. Pot ser un detergent, un cosmètic, un objecte de plàstic, Un aliment ple d'aditius desconeguts....Faràs una cosa bona per la teva salut i per la dels altres. Per descomptat, llença-ho l contenidor adequat o porta-ho a un punt vert si es necessari.

12 - Fes una cosa maca per algú. I seràs recompensat. Pero no pensis massa en el teu benefici. O millor dit, considera que el benefici que obtingui aquesta altra persona es tambe el teu. No coneixem cap estudi científic qu'avali aquesta proposta, pero pots fer-la de totes maneras. O si, els investigadors suggereixen que la longevitat dels habitants d'Okinawa es deu en que continuament pensen en ser útils als altres i es donen ajuda mutua. Res mes bonic.




diumenge, 11 d’abril de 2021

BICARBONAT DE SODI

Bicarbonat de Sodi: descubreix els seus  beneficis, usos i precaucions

 El Bicarbonat de sodi es un compost químic que, usat amb responsabilitat, te efectes beneficiosos per l'organisme, per les plantes,i fins i tot per netejar qualsevol superficie de la llar. Te mols usos t'en expliquem algúns de destecats.

El bicarbonat de sodi es un compost sòlid cristali de color blanc molt soluble amb l'aigua, amb un lleuger sabor alcalí semblant al del carbonat de sodi que s'obté d'un mineral present en la naturaleza anomenat Natró. La seva fórmula química es (NaHCO3).

Usos medicinals destacats 

Aquest compost pot ser utilitzat en varies malaties fisiques. Donat que la seva funció es dilatar les venes sanguineas, aquesta sal permet que l'oxigen s'expandeixi en tot el cos i el pH en la sang trobi el seu equilibri. Per aquest motiu, s'ha utilitzat com tractament per afeccions com l'acidesa estomacal, gastritis, artritis, osteoporosis, diabetis o càncer.

El  bicarbonat sòdic s'utilitza com antiàcid, per reduir l'excés d'acidesa en determinades parts de l'organisme humà. De manera que actua neutrelitzant l'excésd'àcid que s'acumula a l'estomac.

També s'el pot utilitzar com antisèptic per tractar petites úlceres bucals i dolors lleus de coll realitzant  glopeigs bucals o gàrgares .

En cas  d'estar prenent-se algún altre medicament, no s'ha d'ingerir bicarbonat de sodi sensa consultar-ho prèviament al seu metge o farmacèutic


Precaucions
En general, el bicarbonat de sodi es un ingredient segur. De qualsevol  manera, avans de consumir-lo o aplicar-lo al cos, es convenient la consulta amb el metge especialista, ja que existeix la posabilitat de tenir algún tipus d'al·lèrgia o intolerancia sensa saber-ho.
No es recomana l'ús si has tingut hipertènsio, insuficiencia càrdiaca congestiva, o malalties al ronyó o si recentment has tingut hemorràgia a l'estomac o a l'intesti.
No s'ha de prendre durant mès d'una setmana ja que l'ús prolongat pot ocasionar alcalosi sistèmica. A mès no es pot ingerir amb llet ni amb altres productes làctics i tampoc s'ha de prendre mès de dos cops al dia.
Usos per les plantes:
El bicarbonat de sodi serveix com: fungicida, enfortidor de les plantes, espanta pestes del teu jardí, les formigas, conills o paneroles, evitaràn apropar-se.
També pot utilitzar-se per combatre els paràsits de les plantes i per eliminar la gespa salvatge.
Alleuja la picor produida per les picadures d'insectes. Amb una mica de bicarbonat de sodi i aigua, preparar una pasta i aplicar sobre la picada,
Aquest compost químic  és exfoliant per la cara i el cos. També es pot utilitzar com pasta de dents. I com desodorant si la teva pell es prou forta, de fet la majoria de desodorants fets de productes naturals en porten.

Usos per la neteja
Llevataques d'oli i grasa
Desinfecta i blanqueja diverses superficies (Les rajoles per exemple).
Elimina la bruticia dels terres sense deixar ratllades.
Deja la roba, peluxos i catifes sensa taques ni males olors, com nous.
Treu les males olors de les sabates.
 

https://www.ecoportal.net/econciencia/vida-consciente/bicarbonato-de-sodio-descubre-sus-beneficios-usos-y-precauciones/?fbclid=IwAR207DNv2jbG8NVSd0ZbL-N62QnHLOEJaEmnQjAlflVoQ9iQ93LT6KCVp9s

diumenge, 4 d’abril de 2021

SABEM RENTAR-NOS LES MANS

 


Quatre errors que comets quan et rentes les mans (i que posen en risc la teva salut)

Si et rentes les mans amb moltes presses i sense parar-hi una mica d’atenció, segurament no ho fas bé
Segur que ho has sentit mil i un cops, o que ho has llegit a la sala d’espera del metge, entre els consells de salut més habituals: cal rentar-se les mans sovint per evitar contreure malalties contagioses. És un hàbit senzill, de menys d’un minut, que comporta grans beneficis.

A les mans hi ha milers de microbis, com ara bacteris, virus i fongs, que són imperceptibles per a l’ull humà i que es van recollint de l’entorn (a casa, a l’escola, a la feina, al jardí, d’animals de companyia, d’aliments, etc.). Rentar-se les mans sovint contribueix a eliminar-los i evitar que es propaguin i puguin causar malalties i infeccions.

Algunes malalties digestives, i també la grip i el refredat, es contagien per tocar superfícies contaminades, i després tocar-se els ulls, el nas o la boca. Aquí pots veure les explicacions del Canal Salut de la Generalitat.

Quan cal rentar-se les mans?

En quines situacions és més important rentar-se bé les mans?

- Abans de preparar o menjar qualsevol aliment

- Abans i després d’anar al lavabo

- Quan visitem un malalt

- Després de tocar un animal

- Després de jugar a l’aire lliure

- Després d’esternudar

- Després de tocar les barres del transport públic

- I, lògicament, sempre que notis que les tens brutes

Quins errors comets?

Però, segurament, moltes vegades et rentes les mans amb presses i de qualsevol manera, i no estàs eliminant els bacteris com cal.

ERROR 1: NO FAS SERVIR SABÓ

És un error, perquè el sabó facilita l’eliminació de la brutícia. Quan les mans estan contaminades però no hi ha brutícia visible, es pot fer la desinfecció amb preparats de base alcohòlica, com el que hi ha als passadissos dels hospitals. Aquests gels antisèptics eliminen encara més microorganismes que el sabó, però no s’han de fer habitualment a casa, cada cop que ens rentem les mans, només en casos especials o recomanats pel metge.

ERROR 2: TE LES FREGUES DE QUALSEVOL MANERA

No et rentes les mans com cal si no ho fas amb energia, i passant per tots els racons i angles. Has de rentar els canells, els laterals, entre els dits, al voltant de les ungles…

ERROR 3: LES POSES DOS SEGONS SOTA L’AIXETA

És un error dedicar-hi menys de 15 segons. És el temps recomanat per garantir que les mans queden desinfectades. Perquè els nens ho facin bé, una bona tècnica és ensenyar-los una cançó d’aquesta durada.

ERROR 4: NO TE LES EIXUGUES BÉ

Després d’esbandir-te les mans amb aigua tèbia, és important que te les eixuguis amb una tovallola neta. Per evitar problemes dermatològics, cal que sempre t’eixuguis bé les mans.

A més, les recomanacions de Salut diuen que si ets en un lavabo públic, per tirar l’aigua del vàter i per obrir la porta, cal que agafis un trosset petit de paper: l’estirador de la cisterna i el pom de la porta són llocs on s’acumulen molts gèrmens.




dijous, 31 de desembre de 2020

dimarts, 3 de novembre de 2020

CUIDEM LES NOSTRES DEFENSES

 


Estem en plena crisi del "Covid 19" del que en sabem ven poca cosa, però crec que no ens hem d'espantar, doncs, això fa que les nostres defenses baixin.

Que podem fer en aquesta etapa a part del que ens diuen cada dia : rentar-se be les mans, airexar la casa, porta la mascareta, posar-nos guants a les botigues de fruita, utilitzar gel desinfectant etc... Doncs cuidar les nostres defenses.

Sempre amb supervisió d'un metje, farmacèutic, o personal dietista.

I com les cuidem? Una bona manera es cuidar l'alimentació:

  1. Cuidar l’aportament calòric

El primer aspecte important és el de l’energia. Una dieta de menys de 1.200 Kcal difícilment podrà cobrir les nostres necessitats. Per tant, les persones que estan sempre a dieta corren el risc que les defenses estiguin en perill i se sentin dèbils.

  1. Incloure proteïnes

L’aportament proteic és fonamental, perquè bona part de les “defenses” que tenim estan formades per proteïnes. Una immunoglobulina, per exemple (un anticòs), està formada en gran part per proteïnes. Cal que el nostre aportament proteic sigui adient. Atenció a les dietes de “tot fruita” o “tot verdura”, perquè abaixen les defenses.

3. El ferro és crucial

El ferro serveix per transportar l’oxigen a les cèl·lules i amb poc ferro és difícil que les coses funcionin. Recordem que el ferro es troba bàsicament a la carn, els musclos, les escopinyes, els llegums… que per altra banda també tenen proteïnes. Aquest aspecte és important, sobretot per a les dones en època reproductiva, perquè sovint estan anèmiques sense saber-ho.

  1. Aliments rics en Zinc

Aquest és un altre mineral directament implicat en la immunitat. Se sap molt bé perquè la manca de zinc provoca una alteració en el sistema immunitari molt seriosa. Podem trobar zinc a la carn, el marisc… i, una bona notícia: les ostres en tenen molt!

  1. Aportament en Vitamina C

Col·labora en un munt de funcions i també és un gran aliat del sistema immunitari. Ara bé, que ningú no es pensi que “cura” cap infecció. É, això sí, un complement i, de fet, una bona ajuda per a les nostres defenses. El suc de taronja natural de cada matí és un bon costum.

  1. Un plus de Vitamina A

Bàsica per al bon estat de l’epitelis i el sistema immunitari. Es troba als vegetals en forma de betacarotens, a la mantega, el rovell d’ou… Així, una rajoleta de mantega de tant en tant té els seus avantatges!

  1. Perdre biòtics

Incloure regularment aliments amb probiòtics, com el iogurt o qualsevol llet fermentada, va bé. No oblidem que una ració de llet fermentada són 200 – 250 cc i no una unitat com es creu sovint.

La vitamina D tambe es important per les nostres defenses, i segons els metges tot i sen un pais de sol, la majoria de persones en tenim molt poca. Una bona manera d'aconseguir-la es prenent el sol

Però, a mes del menjar sa, i han d'altres factors que ajuden a tenir millor les defenses.

  • Fer exercici de manera regular: es sedentarisme abaixa les defenses. Ens convé un exercici moderat i adequat a les nostres possibilitats.
  • Dormir un mínim de 7 hores: descansar és crucial perquè l’organisme mantingui l’equilibri i a salut
  • Gestionar l’estrès, ja que pot provocar malalties. Els exercicis com el ioga o el Pilates són molt relaxants.
  • No fumar: el tabac altera els sistemes de defensa de l’aparell respiratori. Deixar de fumar és el millor per a la nostra immunitat.
  • Elevar l’estat d’ànim: el desànim continuat provoca més malalties, per tant és aconsellable tractar-lo.
  • I per si amb tot això no en tenim prou, de ben segur que a la farmacia i trobarem algún complex
  • vitaminic que ens pugui ajudar .