dilluns, 28 de març de 2022

PROTEGIR-SE DE LA DEMENCIA AMB LA DIETA ANTIINFLAMATORIA



LA DIETA ANTIINFLAMATORIA REDUEIX TRES VEGADES EL RISC DE DEMENCIA

Un estudi prova la relació entre un major consum d'aliments amb propietats antiinflamatories i un menor risc de desarrollar malalties neurodegeneratives

Els aliments amb propietats antiinflamatories protegeixen especialment les neurones i d'aquesta manera preserven les habilitats intelectuals que tendeixen a deteriorar-se amb el pas dels anys. Tan es aixi que les persones que les consumeixen en major mesura tenen menys risc de desarrollar demencia senil.

L'inflamació en el cos tendeix  a augmentar, sobretot a partir dels 40 anys, i representa un factor de risc per el desenvolupament de tot tipus de malalties, incloses les que afecten al cervell i les habilitats intelectuals com la memoria, la concentració o el raonament lógic.
Un estudi publicat a la revista Neurology, dirigit pel doctor Nikolaos Scarmeas, de l'Universitat Nacional i Kapodistrian d'Atenes (Grecia), conclou que la dieta pot ejercir una funció en la lluita contra l'inflamació i la prevenció del deteriorament cognitiu.

Com es la dieta antiinflamatoria que protegeix el cervell?

A l'investigació hi van participar mes de mil persones amb una edad mitja de 73 anys i sensa demencia en el moment d'inici de l'estudi. Els autors de l'estudi van seguir els seus hàbits alimentaris i l'evoloció del seu estat mental durant tres anys.
L'anàlisi de les dades obtingudes va determinar que els que van consumir mes aliments antiinflamatoris van tenir un risc tres vegades inferior de desarrollar demencia que els que els van consumir en menor quantitat.
En concret, les persones mes protegides van consumir una mitjana de 20 racions de fruita a la setmana, 19 d'hortalisses i 4 de llegums.
En canvi, les persones amb mes risc de demencia van consumir menys de 9 racions de fruita  a la setmana, menys de 10 d'hortalisses i 2 de llegums.
Els autors de l'estuidi adverteixen que es tracta d'un treball observacional que mostra una relació entre el tipus de dieta i l'evolució de la salut mental, pero no estableix una associació causal.

QUINS SON ELS ALIMENTS AMB MES PROPIETATS ANTIINFLAMATORIES?

Les fruites, hortalisses, llegums, fruits secs i llavors es troben entre els aliments que composen la dieta antiinflamatoria. Tambe es troben en aquest grup el cafè i el tè, especies com la cúrcuma i les plantes aromàtiques.
En canvi, aliments que afavoreixen l'inflamació son els ultraprocessats que contenen sucres afegits i grasses refinades, l'excès de carn vermella i els processats càrnics i l'alcohol.

PERQUE PROTEGEIXEN ELS ALIMENTS ANTIINFLAMATORIS?

Els autors de l'estudi senyalen que a partir dels 40 anys el sistema inmunitari va perden eficacia i augmentant la producció de mediadors proinflamatoris, que poden arribar al sistema nerviós central i reduir els nivells del factor neurotròfic derivat  del cervell (BDNF), El BDNF es una proteïna que ajuda al creixament, la maduració i el mantaniment de les neurones.

L'inflamació tambe esta relacionada amb l'estrès oxidatiu, que danya les cèl·lules i l'inducció d'apoptosi o mort cel·lular programada. Aquests afectes, senyalen els investigadors, constitueixen algunes de les principals vies neuroinflamatories i neurodegeneratives involucrades en la demencia.

Els aliments antiinflamatoris son rics en mol·lècules antioxidants, entre les que es troben vitamines com la C i la E, minerals com el seleni o el manganesi, i decenes de compostos vegetals como els polifenols o els carotenoides.

Tambe son antiinflamatoris els aliments vegetals sencers rics en fibra que alimenta la microbita intestinal beneficiosa

La dieta antiinflamatoria reduce tres veces el riesgo de demencia (cuerpomente.com)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada