hivern

hivern

dimarts, 3 de novembre de 2020

CUIDEM LES NOSTRES DEFENSES

 


Estem en plena crisi del "Covid 19" del que en sabem ven poca cosa, però crec que no ens hem d'espantar, doncs, això fa que les nostres defenses baixin.

Que podem fer en aquesta etapa a part del que ens diuen cada dia : rentar-se be les mans, airexar la casa, porta la mascareta, posar-nos guants a les botigues de fruita, utilitzar gel desinfectant etc... Doncs cuidar les nostres defenses.

Sempre amb supervisió d'un metje, farmacèutic, o personal dietista.

I com les cuidem? Una bona manera es cuidar l'alimentació:

  1. Cuidar l’aportament calòric

El primer aspecte important és el de l’energia. Una dieta de menys de 1.200 Kcal difícilment podrà cobrir les nostres necessitats. Per tant, les persones que estan sempre a dieta corren el risc que les defenses estiguin en perill i se sentin dèbils.

  1. Incloure proteïnes

L’aportament proteic és fonamental, perquè bona part de les “defenses” que tenim estan formades per proteïnes. Una immunoglobulina, per exemple (un anticòs), està formada en gran part per proteïnes. Cal que el nostre aportament proteic sigui adient. Atenció a les dietes de “tot fruita” o “tot verdura”, perquè abaixen les defenses.

3. El ferro és crucial

El ferro serveix per transportar l’oxigen a les cèl·lules i amb poc ferro és difícil que les coses funcionin. Recordem que el ferro es troba bàsicament a la carn, els musclos, les escopinyes, els llegums… que per altra banda també tenen proteïnes. Aquest aspecte és important, sobretot per a les dones en època reproductiva, perquè sovint estan anèmiques sense saber-ho.

  1. Aliments rics en Zinc

Aquest és un altre mineral directament implicat en la immunitat. Se sap molt bé perquè la manca de zinc provoca una alteració en el sistema immunitari molt seriosa. Podem trobar zinc a la carn, el marisc… i, una bona notícia: les ostres en tenen molt!

  1. Aportament en Vitamina C

Col·labora en un munt de funcions i també és un gran aliat del sistema immunitari. Ara bé, que ningú no es pensi que “cura” cap infecció. É, això sí, un complement i, de fet, una bona ajuda per a les nostres defenses. El suc de taronja natural de cada matí és un bon costum.

  1. Un plus de Vitamina A

Bàsica per al bon estat de l’epitelis i el sistema immunitari. Es troba als vegetals en forma de betacarotens, a la mantega, el rovell d’ou… Així, una rajoleta de mantega de tant en tant té els seus avantatges!

  1. Perdre biòtics

Incloure regularment aliments amb probiòtics, com el iogurt o qualsevol llet fermentada, va bé. No oblidem que una ració de llet fermentada són 200 – 250 cc i no una unitat com es creu sovint.

La vitamina D tambe es important per les nostres defenses, i segons els metges tot i sen un pais de sol, la majoria de persones en tenim molt poca. Una bona manera d'aconseguir-la es prenent el sol

Però, a mes del menjar sa, i han d'altres factors que ajuden a tenir millor les defenses.

  • Fer exercici de manera regular: es sedentarisme abaixa les defenses. Ens convé un exercici moderat i adequat a les nostres possibilitats.
  • Dormir un mínim de 7 hores: descansar és crucial perquè l’organisme mantingui l’equilibri i a salut
  • Gestionar l’estrès, ja que pot provocar malalties. Els exercicis com el ioga o el Pilates són molt relaxants.
  • No fumar: el tabac altera els sistemes de defensa de l’aparell respiratori. Deixar de fumar és el millor per a la nostra immunitat.
  • Elevar l’estat d’ànim: el desànim continuat provoca més malalties, per tant és aconsellable tractar-lo.
  • I per si amb tot això no en tenim prou, de ben segur que a la farmacia i trobarem algún complex
  • vitaminic que ens pugui ajudar .